ID Bellen

ID Bellen

Gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden investeren samen in verdere innovatie digitale dienstverlening.

"Bent u echt degene die belt?"

 

Stelt u zich eens voor, een inwoner belt de gemeente om het rijbewijs te verlengen of een verhuizing door te geven. Dit zijn strikt persoonlijke zaken, dus zal de inwoner zich eerst moeten identificeren. Tegenwoordig komt deze telefonisch of via de website een heel eind. Bijvoorbeeld met gebruik van DigID en het beantwoorden van persoonlijke vragen, zoals ‘wat is de meisjesnaam van je moeder?’. Maar hoeveel privacy moet de inwoner prijsgeven om aan te tonen dat iemand het echt degene is die belt? En in hoeverre is dit sowieso betrouwbaar? Daarom moet een inwoner uiteindelijk toch richting het stadskantoor, om zich in persoon te melden. 

Onnodig lastig, een hoop gedoe en dus genoeg reden voor de gemeenten Nijmegen, Arnhem en de Drechtsteden om samen een innovatieve methode te ontwikkelen waarmee de persoonlijke identiteit op een simpele, veilige en betrouwbare manier is vast te stellen... zonder fysieke afspraak. ​​​​​​​

ID-Bellen: ‘zelf bepalen wat u aan identiteit vrijgeeft’ 

De drie gemeenten werken samen aan ID-Bellen: digitale identificatie via de telefoon. Het werkt op basis van een smartphone-app, die de gegarandeerde identiteit van de inwoner bevat. Via de app bepaalt de gebruiker zelf aan welke partij die welke identiteitsgegevens beschikbaar stelt. Die partij, bijvoorbeeld een dienstverlener zoals de gemeente, helpt de inwoner vooraf op weg door op de website per product of dienst aan te gegeven welke stukjes identiteit nodig zijn om de identiteit telefonisch, op afstand, vast te kunnen stellen; bijvoorbeeld de leeftijd, het adres, een telefoonnummer of het BSN-nummer. Na enkele snelle en eenvoudige handelingen de identiteit telefonisch vastgesteld, zodat een bezoek aan het stadskantoor niet meer nodig is. 

De tool ID-Bellen is ontwikkeld volgens de principes van het Open en Weerbaar manifest en de uitgangspunten van 'privacy by design'. Zo blijft de inwoner de baas over de eigen gegevens.

“Met ID-Bellen iemand telefonisch identificeren, zonder inbreuk op de privacy van inwoners. Dat dit nu kan is echt uniek!”  - Martijn van der Linden, Gemeente Nijmegen.


​​​​​​​Mobiel paspoort 

​​​​​​​ID-Bellen maakt gebruik van IRMA (I Reveal My Attributes), winnaar van de Innovatie-award 2019. Vrij vertaald betekent IRMA ‘‘Ik geef stukjes van mijn identiteit vrij’’. De IRMA-app werkt als een ‘mobiel paspoort’ waarin de gebruiker op een simpele en veilige manier de persoonlijke en vertrouwelijke gegevens bewaart. Gegevens uit bijvoorbeeld het BRP (Basisregistratie Personen), een geboortedatum of e-mailadres. Op verzoek kan de gebruiker deze deels onthullen en zich daarmee identificeren. Via IRMA kunnen gebruikers zo inloggen of zich identificeren bij alle soorten organisaties, zonder dat hierbij niet-noodzakelijke persoonsgegevens hoeven te worden gedeeld. 

Planning

Het prototype van de tool ID-Bellen was in mei 2020 gereed om uit te proberen. De komende maanden staan meerdere testsessies gepland; onder meer medewerkers van de gemeentebalie en een flink aantal inwoners testen dan ID-Bellen op ‘hoe het werkt’, de gebruikersvriendelijkheid en of zij ID-Bellen in het vervolg weer zouden willen gebruiken.

ID-Contact, het vervolg...

Op 1 juli 2020 maakte het ministerie van BZK bekend dat zij het dienstverleningsproject ID-Contact steunt en het project Innovatiebudget Digitale Overheid gunt. Goed nieuws! Want  er liggen volop kansen om de identiteit te kunnen vaststellen via andere kanalen zoals chat en video. De visie van ID-Contact is dus ruimer dan alleen het kanaal telefonie en daarom bouwt het project verder op ID-Bellen. ID-Contact onderzoekt of en zo ja hoe inwoners zich op een betrouwbare en inclusieve manier kunnen identificeren via kanalen waar dat momenteel niet of slecht mogelijk is. Vervolgens test ID-Contact welke dienstverleningskanalen binnen de overheid zich hiervoor lenen, met als doel inclusieve dienstverlening ‘via alle kanalen’ (omnichannel).

“Wij zetten in op makkelijk en veilig contact met onze inwoners, zonder gedoe en met 100% privacy!” - Anne Goris, Gemeente Arnhem.



ID-Contact is een project van de gemeenten Arnhem, de Drechtsteden en Nijmegen, in samenwerking met de Belastingdienst,  Digicampus (Logius), Hogeschool Arnhem-Nijmegen, NOVUM (Sociale Verzekeringsbank) en iHub (Radboud Universiteit). In een online videopitch lichten de projectpartners een en ander kort toe.

 

Inspiratie 

 Voor de ontwikkeling van ID-Bellen en ID-Contact wordt gebruik gemaakt open source software, hierdoor is het openbaar beschikbaar voor gebruik en doorontwikkeling. 

​​​​​​​“De ontwikkeling van deze module was nog niet afgerond, maar wij en de gemeenten Arnhem en Nijmegen, zagen er direct mogelijkheden in!”  - Dennis van der Valk, Drechtsteden.


Bent u nieuwsgierig geworden? Lees Privacy-vriendelijk bellen met je gemeente dankzij IRMA, het SIDN-interview met Dennis van der Valk, Business Consultant bij CIO Office Drechtsteden. Of luister naar het BNR podcast-interview over IRMA met Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit en voorzitter van de Stichting Privacy By Design.
Contact
Voor meer informatie over ID-Bellen en ID-Contact of aan communicatie gerelateerde vragen neemt u contact op met Coen Göebel (Communicatie/Servicecentrum Drechtsteden). Telefonisch 06 40055143 of via e-mail.
 

  • Deel op social media: