Aantrekkelijker en beter wonen, werken en recreëren in de regio Drechtsteden: maak clusters van bedrijven en scholen

Hoe kan het Drechtstedengebied aantrekkelijker en beter worden op het gebied van wonen, werken en recreëren? Die vraag kregen de gerenommeerde architecten Adriaan Geuze (West 8) en Francine Houben (Mecanoo). In opdracht van Smart Delta Drechtsteden en de Economic Development Board Drechtsteden hebben zij een inspiratiedocument opgesteld onder de noemer ‘Verbindende Gebiedsstrategie’. Hierin geven zij hun inzichten en een doorkijk in wat er in de regio speelt en wat er in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn. Samenwerking tussen gemeenten, het bedrijfsleven en het onderwijs is nodig om dit inspiratiedocument tot leven te brengen. Deze week uitgelicht: ‘Maak clusters van bedrijven en scholen’.

 

In een interview met het AD vertellen Geuze en Houben uitgebreid over hun gedachten die zij in het inspiratiedocument hebben beschreven. Zo ook over het eerste thema: ‘maak clusters van bedrijven en scholen.’ Geuze, een geboren Dordtenaar, vindt dat de Drechtsteden bijvoorbeeld op het gebied van bedrijvigheid snel grote stappen moeten nemen, naar het voorbeeld van Brainport Eindhoven. Honderden bedrijven werken daar samen én scholen leiden het personeel van de toekomst op. De Drechtsteden, met een lange geschiedenis in de maritieme industrie, kan dit ook (meer) oppakken, vindt Geuze. Vliegtuigbouwer Fokker in Papendrecht begint daar al mee. "De samenwerking tussen bedrijven kan echt beter. Denk aan een vier- of vijftal campusachtige clusters van bedrijven, rond onder meer Fokker, Boskalis en Van Leeuwen Buizen. Daar hoort bij dat er scholen zijn op allerlei niveaus. Die link met het leren is zo belangrijk."  

Houben ziet ook de noodzaak daarvan: "Ik heb kleinkinderen in Dordrecht. Zij willen daar heel graag blijven wonen. Daarom is het zo belangrijk om opleidingen op allerlei niveaus en werk aan elkaar te koppelen en daarbij te zorgen voor goede woongebieden. Je moet voorbereid zijn op de toekomst én de jeugd van de toekomst. Ik merk dat de wil er is, bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijven. Je voelt als het ware de energie in de Drechtsteden. De regio is heel ondernemend, maar ook een beetje bescheiden. Die ‘branding’ mag beter worden aangepakt. Met Smart Delta Drechtsteden als merk hebben we dit steeds beter op orde. Dordrecht heeft bijvoorbeeld een van de mooiste binnensteden van Nederland."  

  

Meer weten? 

Je leest het volledige inspiratiedocument (verbindende gebiedsstrategie) hier: 

Download het inspiratiedocument de Verbindende Gebiedsstrategie 

 

Of kijk de video: 

​​​​​​​

Deel op social media: