Investeren in de Oude Lijn belangrijk voor de regio Drechtsteden

In een gezamenlijk interview in Binnenlands Bestuur maken burgemeester en voorzitter van de Drechtsteden Wouter Kolff, gedeputeerde Floor Vermeulen en decaan van de samenwerkende universiteiten Wim van den Doel zich sterk om te investeren in de spoorlijn Leiden-Dordrecht, ook wel de 'Oude Lijn' genoemd. Voor de Drechtsteden erg belangrijk: de lijn staat centraal in de ontwikkeling van de regio.

Bron: Binnenlands Bestuur ​​​​​​​

Woningbouwopgave zuidelijke Randstad 

De enorme woningbouwopgave van de ­zuidelijke Randstad kan niet los worden gezien van investeringen in infrastructuur. In de Drechtsteden als geheel moeten dat er 25.000 woningen gebouwd worden. Het gaat niet alleen om het uitbreiden van de stad, zegt Wouter Kolff. De nieuwbouw moet de stad verbinden. Door de barrière van de spoorlijn letterlijk te overbruggen, kunnen de Drechtsteden meer aansluiting krijgen met de rest van Zuid-Holland. "Daarom is een verbreding van de Oude Lijn, een hogere frequentie aan treinverbindingen en, op termijn, een lightrailverbinding hard ­nodig. Niet alleen voor het vervoer van ­inwoners van en naar hun werk in de rest van de Randstad, maar ook voor het ­verbinden van opleidingen. De huidige hbo-opleidingen in zorg en techniek worden verder ontwikkeld naar een campus met meer opleidingen en studenten. Betere verbindingen in combinatie met meer woningbouw betekent dat we hoger opgeleide mensen in Dordrecht kunnen houden."

Woonwijken mét verbinding 

Met de combinatie van woningbouw en kenniscentra rond de Oude Lijn lobbyen de Drechtsteden, samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en Leiden, bij de regering voor geld uit het Nationaal Groeifonds. De zuidelijke Randstad moet de komende twintig jaar 240.000 woningen bouwen, maar wil voorkomen dat de fouten uit het verleden worden herhaald: woonwijken zonder verbindingen. Daarom moet het geld vooral worden besteed om de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht te versterken. De spoorlijn moet overal vier sporen krijgen, zodat er veel meer treinen kunnen rijden. De extra sporen bieden op termijn ook ruimte voor een lightrail met meer haltes en verbinding met het tram- en metronetwerk van Rotterdam en Den Haag. 

Nationaal Groeifonds 

De gezamenlijke gemeenten en de provincie Zuid-Holland zijn bereid om enkele miljarden te steken in het aanpakken van de knelpunten van de spoorlijn en de aansluitingen op ander vervoer. De ambities in de regio zijn wel voor een groot deel afhankelijk van de bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. ‘Anders kunnen we al die woningen niet bouwen. We weten dat van iedere euro die we investeren, er weer 1,33 euro terugkomt, dus het is een verstandige investering. Het zou opmerkelijk zijn als het kabinet dit niet gewoon gaat doen.’ 

Meer weten? 

Lees hier het volledige artikel van Binnenlands Bestuur.   

 

 

Deel op social media: