Uniek lichtspektakel zet Drechtsteden in spotlights: ‘We willen onze trots versterken en verhaal uitdragen’

De Drechtsteden zetten zichzelf dit jaar letterlijk in de spotlights. Het grote lichtspektakel Spotlight on, verzorgd door entertainmentbureau Mothership en in samenwerking met Smart Delta Drechtsteden, vestigt in november een week lang de aandacht op de iconische bruggen en het Drierivierenpunt. "We willen de trots van de inwoners versterken en ons verhaal uitdragen."

Lichtbundels die tientallen kilometers verderop te zien zijn, zwaaien van 14 tot 19 november aan de grote bruggen in de Drechtsteden. Ze moeten de schoonheid en kracht van de regio uitbeelden. Het water geldt daarbij als rode draad in de Drechtsteden. "Het scheidt ons als steden, maar verbindt ons ook’’, zegt de burgemeester Wouter Kolff, tevens voorzitter van Smart Delta Drechtsteden. "Bruggen en het Drierivierenpunt zijn iconische plekken in ons gebied en daarom lichten we die in het najaar uit."

Wieg

Zo vertellen de lichtstralen aan de Brug over de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht het verhaal van de wieg met een kindje dat tijdens de Sint Elisabethvloed van 1421 in het water belandde en waar een voor zijn leven vechtende kat bovenop sprong. De kat hield het wiegje in evenwicht, redde zo ook het kindje en spoelde aan bij de molens in Kinderdijk. "De lampen die we op de bruggen monteren, zorgen voor straalbundels richting de hemel. De lichtstralen beelden het mandje uit dat deint op het water", vertelt Jeroen Everaert van Mothership dat met kunstzinnige projecten verhalen vertelt. 

Aan het concept van de Zwijndrechtse brug wordt nog gewerkt. Voor de Papendrechtse brug heeft Mothership al ideeën. De lichtstralen laten straks een vliegtuig zien, verwijzend naar vliegtuigbouwer Fokker dat zo verbonden is met die stad. Bij de Baanhoekbrug wil Mothership iets met de baggerhistorie doen. "De lichtstralen zijn ook op fototoestellen goed vast te leggen", zegt Everaert. "Ik denk dat er straks massa’s mensen zijn die foto's maken van de verlichte bruggen en het drierivierenpunt. Die delen ze op sociale media, zodat de beelden de hele wereld over gaan."

Bescheiden

Die aandacht is precies waar de Drechtsteden op uit zijn, want het mag wel een paar tandjes meer, vindt Kolff. "In veel steden en regio’s zeggen burgemeesters ‘ik gun het de inwoners om meer trots te zijn op de stad’, maar hier gaat het echt op. Inwoners zijn wel trots, maar bescheiden van aard. Het zit in de volksaard en dat is ook niet erg, maar daarmee houden we onszelf onnodig klein."

Everaert: "Het is een fantastische regio. De Sint Elisabethvloed heeft een spoor getrokken door de regio en heeft het gemaakt tot wat het nu is. Er zijn bedrijven uit ontstaan die met recht wereldspelers zijn in de deltatechnologie. We staan voor een wereldwijde opgave van de stijging van de zeewaterspiegel. Als er een regio in de wereld de know-how heeft om daarmee om te gaan, is het deze wel. Daar mogen weleens de spotlights op worden gezet, want we vergeten het een beetje te vertellen."

Lobby

Kolff verwijst naar regio's als in Eindhoven en Wageningen die het volgens hem beter lukt om zichzelf op de kaart te zetten als technisch kennisinstituut en als Food Valley. "Die regio's en uiteindelijk ook de inwoners profiteren daarvan, met opleidingen en banen’’, zegt hij. ,,Wij zijn een gebied met heel veel maritieme industrie. Die is prachtig, maar van nature ook conservatief. Innoveren is daarom belangrijk. De laatste jaren staat daarom innovatie centraal en hameren we op het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden. Jongeren kunnen we binden als ze hier kunnen wonen, studeren, een baan vinden die daarop aansluit en in een aantrekkelijke omgeving met een levendige stad kunnen wonen. Doen we dat niet, dan lopen we het risico dat het gebied vergrijst. Deze regio biedt heel veel kansen voor jongeren, ook met de komst van de Dordrecht Academy."

Ecosysteem

Kolff verwijst naar regio's als in Eindhoven en Wageningen die het volgens hem beter lukt om zichzelf op de kaart te zetten als technisch kennisinstituut en als Food Valley. "Die regio's en uiteindelijk ook de inwoners profiteren daarvan, met opleidingen en banen", zegt hij. "Wij zijn een gebied met heel veel maritieme industrie. Die is prachtig, maar van nature ook conservatief. Innoveren is daarom belangrijk. De laatste jaren staat daarom innovatie centraal en hameren we op het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden. Jongeren kunnen we binden als ze hier kunnen wonen, studeren, een baan vinden die daarop aansluit en in een aantrekkelijke omgeving met een levendige stad kunnen wonen. Doen we dat niet, dan lopen we het risico dat het gebied vergrijst. Deze regio biedt heel veel kansen voor jongeren, ook met de komst van de Dordrecht Academy."

Met de lichtshow in de Drechtsteden, gesteund door de Economic Development Board (EDB), Dordrecht Marketing & Partners, Smart Delta Drechtsteden en bedrijven die mee willen doen, kunnen bepalende mensen uit Den Haag en Brussel worden verleid om een kijkje te komen nemen. "Tijdens bijvoorbeeld een rondvaart willen we ons verhaal vertellen. Wij kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan woningbouw, maar vragen dan wel het probleem bij ons op te lossen, zoals het goederentransport met ook gevaarlijke stoffen dat belemmerend werkt om langs het spoor woningen te bouwen. Je hebt het een nodig om het andere te kunnen bewerkstelligen. Als je het alleen denkt te kunnen oplossen, dan gebeurt het niet."

Contact elders

Kolff is daarom een groot voorstander van het verbeteren van de lobby vanuit de Drechtsteden naar bijvoorbeeld Brussel. "Dat staat hier nog een beetje in de kinderschoenen, terwijl steden als Tilburg en Breda hun eigen lobbykantoor hebben dat de hele dag bezig is hun verhaal over het voetlicht te brengen. Wij willen naar hetzelfde niveau als die steden. Daarbij past ook dat je de luiken openzet en de bescheidenheid van je afwerpt.

Lees hier de originele bron

Deel op social media: