Waterbushaltes krijgen opknapbeurt, varen gaat door

De aanlegsteigers van de waterbus in de regio Drechtsteden zijn na ruim twintig jaar toe aan groot onderhoud. Vanaf volgend jaar gaan ze er één voor één zes tot acht weken uit. Om ervoor te zorgen dat de reiziger er zo min mogelijk last van heeft, komt er gedurende de werkzaamheden een vervangend ponton.

In totaal gaat het om tien waterbushaltes in de Drechtsteden, Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk.  Hoeveel geld daarmee gemoeid is, verschilt per gemeente. De Drechtsteden-gemeenten hebben gezamenlijk subsidie aangevraagd bij de provincie. 

De tien pontons worden één voor één naar een werf gesleept voor een opknapbeurt. In de tussentijd komt er een vervangende aanlegsteiger. Het is de regio er namelijk alles aan gelegen om het de reiziger comfortabel te maken, zegt Saskia Platenkamp namens de Drechtsteden-gemeenten.  

“We willen mensen verleiden uit de auto te stappen en het openbaar vervoer te nemen. Vóór corona stond zowel de A15 als de A16 in de file top 10 van de ANWB. Door het thuiswerken was het rustiger, maar nu zien we de files weer langzaam terugkomen.”

Volledig elektrisch aangedreven waterbussen 

Per 1 januari krijgt de waterbus een nieuwe vervoerder: het Zwijndrechtse bedrijf Blue Amigo (voorheen Swets geheten). Deze exploitant gaat op het traject Drechtsteden-Rotterdam met volledig elektrisch aangedreven waterbussen varen. Dat betekent dat er naast groot onderhoud mogelijk ook nautische aanpassingen nodig zijn voor het afmeren van de waterbussen, zoals nieuwe bolders. Platenkamp: “Wij willen dat slim op elkaar afstemmen, zodat de reiziger er zo min mogelijk last van heeft.” 

Daarnaast is het de bedoeling dat de verschillende haltes worden voorzien van ledverlichting voor de herkenbaarheid. Daarnaast kan de locatie echt het verschil maken, zegt Platenkamp. “In Hendrik-Ido-Ambacht is een paar jaar geleden de halte een paar honderd meter verplaatst naar een plek die beter bereikbaar is voor fietsers en waar direct naast de halte gratis parkeerplaatsen zijn. Daardoor hebben we daar ineens 20 procent meer reizigers.” 

Netwerk wordt uitgebreid 

De waterbus vervoerde vóór de coronacrisis 1,9 miljoen passagiers per jaar en is daarmee het grootste openbaar vervoerbedrijf. “Dat aantal is door corona wel flink ingezakt, maar we hebben steeds ons best gedaan om de lijnen zoveel mogelijk in de lucht te houden.” 

Blue Amigo en de gemeenten in de Drechtsteden staken zelfs een ton in het behoud van de waterbusverbindingen van Dordrecht met Zwijndrecht en Sliedrecht. De huidige exploitant Arriva-Doeksen had die willen schrappen, omdat er door de coronacrisis te weinig reizigers zijn. Platenkamp: “Dat zou doodzonde zijn geweest, zo vlak voordat de nieuwe vervoerder zou beginnen. Die heeft juist plannen om het netwerk nog verder uit te bouwen.” 

“De Drechtsteden is een groot groeiend gebied. Er gebeurt van alles op onze oevers, er zijn allerlei woningbouwplannen. Plekken die je ook graag wil ontsluiten, zoals het Maasterras in de omgeving van Weeskinderendijk. Daar zou de waterbus een mooie bijdrage aan kunnen leveren.” 

 
Stimuleren gebruik openbaar vervoer over water past bij ambities  

Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor aantrekkelijk wonen, werken en vestigen van een bedrijf. Het groeiende aantal vrachtbewegingen, het toenemend woon-werk en recreatieverkeer maakt dat we als regio Drechtsteden klaar moeten staan voor de toekomst. De Drechtsteden heeft daarom op het gebied van bereikbaarheid ambities opgesteld in de ‘Groeiagenda 2030’. Één van die ambities is om het gebruik van openbaar vervoer over water te stimuleren. Het vernieuwen van de waterbushaltes en hierdoor het reizen comfortabeler te maken, draagt hieraan bij.  

 

Bron: AD 

Deel op social media: