Watertaxi vaart vanaf voorjaar tussen Drechtsteden

Het vervoer over water in de Drechtsteden breidt binnenkort uit. Voor het eerst gaan watertaxi’s varen, voor personeel van bedrijven die aan het water zitten, maar later mogelijk ook voor bijvoorbeeld recreanten en toeristen. Het gaat om een proef die drie jaar duurt. De komst is mogelijk door onder andere een bijdrage uit de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem.

In Rotterdam varen al taxi's over water, in het voorjaar gaat dit ook in de Drechtsteden gebeuren. “We willen de bedrijven op de oeverlocaties beter bereikbaar maken”, zegt Saskia Platenkamp, projectleider innovatief personenvervoer over water. “Nu staat personeel geregeld in de file. Werknemers zien wel waterbushaltes liggen, maar ze liggen niet voor alle werknemers op gunstige plekken. Het is niet de bedoeling om de waterbus van Blue Amigo te beconcurreren; het moet aanvullend zijn.”

Rondvaarten

De bedoeling is dat regionale schepen samen als watertaxi dienstdoen. Platenkamp laat weten open te staan voor botenbezitters die willen meedoen aan het project. Zeker is dat onder anderen Elio Barone met zijn nieuwe schip Futuro onder de vlag van Watertaxi Drechtsteden zal varen, naast de rondvaarten die hij met dat schip gaat verzorgen. “Het duurt nog drie tot zes maanden voordat de Futuro operationeel is’', vertelt Barone in de loods aan de Lindtsedijk waar het schip ligt.

De Futuro wordt een energiezuinig, snel schip van bijna twaalf meter lang, voor maximaal twaalf personen. Het dak moet er nog op, maar binnen enkele maanden wil Barone al proefvaarten maken. “De romp is 20 tot 25 procent efficiënter en dus zuiniger. Het schip is lichtgebouwd, comfortabel en wordt hybride; deels elektrisch en deels fossielvrije, synthetische brandstof. Het elektrische varen is voor in de binnenstad en de natuurgebieden, zodat daar geen uitstoot is.”

Uithangbord

Barone vindt het belangrijk dat de schepen die als watertaxi worden ingezet innovatief zijn. “Zo kan de watertaxi een uithangbord worden voor wat de Drechtsteden te bieden hebben op het gebied van innovatie en beleving van het water”, zegt hij. “Met de watertaxi ervaren mensen nog meer dat de Drechtsteden één gebied is, ondanks de rivieren die er doorheen lopen.”

Het plan voor de watertaxi's ligt er al sinds 2019, maar na de coronauitbraak kon het in de ijskast. “Alle evenementen werden geschrapt. Bovendien zit je in een watertaxi dicht op elkaar; afstand houden is niet mogelijk. Daarom hebben we de tijd genomen om een sterk vervoersplan op te stellen”, legt Platenkamp uit. “Bij openbaar vervoer over water komt veel kijken. Dat moet aan allerlei regels op het gebied van veiligheid voldoen.”

In- en uitstappen

Zo is onderzocht hoe mensen die bij bedrijven moeten zijn, zich verplaatsen, wat een watertaxi voor toegevoegde waarde heeft en of bedrijven willen bijdragen aan de reiskosten. Langs het water liggen tal van grote bedrijven, zoals Fokker en Boskalis. Bedrijven hebben volgens Platenkamp interesse en voor de proef met de waterbus is een pot met geld gereserveerd. Dat is bijvoorbeeld nodig om kades aan te passen. “We investeren daarin, zodat mensen een beetje lekker kunnen in- en uitstappen”,  zegt Platenkamp.

De lokale overheden dragen financieel bij aan het project. Ook uit de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem komt een bijdrage. “De Drechtsteden zijn met elkaar verbonden door het water”, zegt Sliedrecht-wethouder Ton Spek, die zich inzet voor bereikbaarheid in het samenwerkingsverband Smart Delta Drechtsteden. “We kunnen er nog meer gebruik van maken. Neem bijvoorbeeld Oceanco dat scheepswerven heeft in Alblasserdam en Zwijndrecht. Als je met de auto van de ene naar de andere werf rijdt, ben je wel een tijdje onderweg. Over het water kan dat sneller, de beleving is leuk en je haalt daarmee verkeer van de weg.”

Voor bedrijven

Ligt jouw bedrijf bij het water? Wil je een steiger voor de deur? Wij leggen alle wensen naast elkaar, wat resulteert in een testperiode van drie jaar met watertaxi’s. Mail voor meer informatie naar anna.schouten@turn.nl

Herinrichten van de oevers

Innovatief personenvervoer over water is onderdeel van ‘Dynamische oevers’ in de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem. Binnen dit thema kijkt de regio naar beter gebruik en toegankelijkheid van de oevers. De rivieren en hun oevers zijn namelijk kenmerkend voor deze regio. Geliefd om langs te recreëren en te wonen. De zware industrie langs de oevers is echter ook kenmerkend. Binnen dit project wordt daarom gekeken naar het verplaatsen van bedrijven om zo ruimte aan oevers te creëren voor kwalitatief hoogwaardige woningbouw en voorzieningen die uitnodigen om naar die plek te komen, er te verblijven en de (getijde)rivier te beleven.​​​​​​​

Over de Regio Deal

Kansen voor bereikbaarheid, werkgelegenheid, onderwijs en woningbouw gaan vaak over de grenzen van gemeenten heen. Daarom hebben de Drechtsteden en Gorinchem de handen ineen geslagen. Samen investeren we in onze eigen gemeenten én in de regio. Want een sterke regio versterkt ook onze individuele gemeenten. Met voldoende werkgelegenheid, goed onderwijs en nieuwe woningen. De Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem draagt daar aan bij. Een Regio Deal is een samenwerking tussen Rijk en regio om de kracht van die regio te versterken. De Drechtsteden, Gorinchem, de provincie Zuid-Holland en het Rijk investeren samen 45 miljoen euro.

Slim samen vooruit 

Binnen Smart Delta Drechtsteden werken overheid, onderwijs en bedrijfsleven slim samen aan een toekomstbestendige regio voor de ongeveer 300.000 mensen die in de Drechtsteden wonen. Ook werk Smart Delta Drechtstede aan betere bereikbaarheid. Daarom zetten de Drechtsteden hoog in om de regio via het water, de weg en het spoor bereikbaar te houden. Dit gebeurt met slimme oplossingen voor mobiliteit die zo duurzaam mogelijk zijn. De watertaxi's, die onderdeel zijn van het project Innovatief personenvervoer over water, dragen hieraan bij. 


Bekijk hier de originele bron

Deel op social media: