Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Smart Production: nieuwe kansen voor maakbedrijven

Robotisering, kunstmatige intelligentie ('artificial intellligence'), 'big data', 'virtual reality' en 'augmented reality' hebben grote impact op productieprocessen. Bedrijven kunnen daarop beter inspringen door onder meer cross-sectorale samenwerking en innovatie. Met dat doel zijn de Drechtsteden en InnovationQuarter het traject ‘Dare2Cross Smart Production | Workforce of the future’ gestart, waaraan bedrijven uit de regio kunnen deelnemen. In voorgaande jaren is de Dare2Cross-aanpak met succes ingezet.


Iedere sector krijgt te maken met Smart Production: productieprocessen worden slimmer en optimaler ingericht, met als doel onder andere een betere inkoop, minder productiefouten, een betere planning, flexibelere productie en hogere kwaliteit. Smart Production levert dus veel op. Daarvoor moeten bedrijven wel onder meer hun interne processen aanpassen. Bovendien vraagt dit van (nieuwe) medewerkers vaak andere vaardigheden.


Dare2Cross is een cross-sectoraal innovatieprogramma waarbij experts uit verschillende disciplines en sectoren samen worden gebracht om tot slimme oplossingen te komen voor gedeelde uitdagingen. ‘Dare2Cross Smart Production | Workforce of the future’ is inmiddels van start gegaan en werkt toe naar een bijeenkomst op 13 november 2018. Op dit moment zoekt Dare2Cross bedrijven met interessante vraagstukken op het gebied van Guided manufacturing, Automatisering of New skills. Vraagstukken waar cross-sectorale samenwerking van waarde is om tot nieuwe oplossingen te komen. Bedrijven kunnen zich melden via de website www.dare2cross.nl.


Concrete samenwerkingen

Dare2Cross is een aanpak om cross-sectorale samenwerking tot stand te brengen. De oorsprong ligt in 2014: de gemeente Papendrecht organiseerde toen het congres Aerospace meets Maritime. InnovationQuarter ontwikkelde de aanpak en heeft deze in samenwerking met Drechtsteden de afgelopen jaren in de praktijk gebracht. In de tweede helft van 2017 werd ‘Dare2Cross: Create value with big data’ georganiseerd. Centrale vraag tijdens dat traject was: wat zijn nieuwe verdienmodellen met data?

Dare2Cross 2017
Een aantal bedrijven bracht concrete innovatiecases in. Deze werden door experts uitgediept. Zo zocht het Albert Schweitzer Ziekenhuis manieren om data te gebruiken om opnames op de intensive care van ziekenhuispatiënten te voorkomen, en werkt IRM-SPD aan het inzetten van data om de staat van pijpleidingen (voor bijvoorbeeld het transport van olie) te kunnen monitoren. In alle gevallen gaat het om cases die niet alleen opgepakt kunnen worden, maar waar (cross-sectorale) samenwerking voor nodig is.
 

Nieuwe samenwerkingen

Tijdens de bijeenkomst in november werd met cross-sectorale werkvormen in verschillende rondes gewerkt aan de cases met  circa honderd aanwezigen (werkzaam bij vele tientallen bedrijven en organisaties uit de regio). Dat leidde tot onverwachte ontmoetingen en nieuwe samenwerkingen. Remy Sewlal van Royal IHC: 'Met enkele bedrijven die ik tijdens Dare2Cross heb leren kennen, starten we momenteel een samenwerking op'.

Ralph Bouman van het Albert Schweitzer Ziekenhuis: 'We hebben ons netwerk flink vergroot.' In het geval van Mampaey heeft Dare2Cross zelfs geresulteerd in deelname aan een groot Europees project (Galileo-1 Hull-2-Hull) en voor het bedrijf IRM-SPD was hun deelname vooral nuttig om te toetsen of ze wel op de juiste weg zijn.


Ook tussen aanwezigen onderling ontstonden nieuwe samenwerkingen. Zo ontstond tijdens het Dare2Cross-event het idee voor workshops over Big Data. Saskia du Bois van Big Data Innovatiehub. 'Samen met de Kamer van Koophandel organiseren we dit jaar drie workshops. Die gaan over trends, ontwikkelingen en de vraag: wat betekenen big data voor je organisatie en vooral welke kansen biedt het?'


Marieke Kodde, business developer bij InnovationQuarter: 'Met Dare2Cross verbinden we mensen met partijen waar ze zelf niet vanzelfsprekend mee in contact komen. Op deze manier doorbreken we vaste patronen in een bepaalde industrie of sector en ontstaat er ruimte voor nieuwe oplossingen.'


Delen:
LinkedIn